Välj inriktning:

Arbetsmiljöpolicy

Inom vårt företag har vi en verksamhet som innehåller arbetsmiljörisker. Därför måste vi bevaka vår arbetsmiljö och arbeta för att minimera dessa risker. Vi måste också följa de lagar, föreskrifter, normer samt övriga krav som samhället ställer på verksamheten.

En god arbetsmiljö innebär att olycksfall, belastningsskador och sjukdomar minskar. Att arbeta på säkra arbetsplatser skapar trygghet i det dagliga arbetet.

En bra arbetsmiljö handlar alltså inte bara om en riskfri arbetsplats. De anställda skall också trivas med och kunna utvecklas i sitt arbete. En förutsättning härför är en öppen attityd och diskussioner med samtliga medarbetare. Företaget kan dock inte ensam skapa en god arbetsmiljö. Alla anställda måste i det dagliga arbetet visa ett personligt ansvar för hälsa och miljö.

Det ankommer därför på var och en, inte bara att följa regler, instruktioner och rutiner utan också vara uppmärksam på och genast rapportera eventuella risker och hot mot en god arbetsmiljö.

Minskad frånvaro och ökad trivsel på våra arbetsplatser ger förutsättningar för en bättre ekonomi i vårt företag och stärker därmed vår konkurrenskraft i framtiden.